Megjelent az új Nemzeti Alaptervnek megfelelő, megújult Sportiskolai nevelés-oktatás kerettanterve

Megjelent az új Nemzeti Alaptervnek megfelelő, megújult Sportiskolai nevelés-oktatás kerettanterve

AZ EMMI Sportügyekért Felelős Államtitkárságával kötött stratégiai együttműködés részeként a SIOSZ fontos feladata a sportiskolai program gondozása.

Ebben a munkában az elmúlt időszakban központi elemmé vált a sportiskolai kerettanterv megújítása. Ezt egyrészt az új NAT megjelenése, az azzal történő megfelelő szinkron kialakítása, másrészt pedig az elmúlt években a kerettantervet alkalmazó sportiskolák szakmai tapasztalatai és módosítási, korszerűsítési igényei tették indokolttá.

A hosszú, intenzív munkafolyamat első állomásaként, a SIOSZ elnöksége 2019. június 6. napján tartott ülésén a 21/2019 (VI.06.). számú határozatával a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet, illetve sportiskolai kerettanterv módosítására vonatkozó szakmai anyag előkészítésére munkacsoportot hozott létre.

Az elnökséget az a szándék vezette, hogy a Sportiskolai kerettanterv új NAT hoz történő alakításának folyamatában kezdeményező módon vegyünk részt, érvényesítsük a kerettantervet alkalmazó iskolák tapasztalatait, illetve érdekeit.

A munkacsoportban több mint 10 intézmény vezetője vagy vezető testnevelője vett részt, átfogva az összes érintett intézményt, így az általános iskolákat, gimnáziumokat, szakgimnáziumokat és szakiskolákat. A munkacsoport ülésein az alkalmazott tantárgyi struktúrával, az óraszámokkal, illetve az egyes tantárgyak tartalmával kapcsolata tapasztalatok részletes egyeztetésére és összegzésére került sor. A munkafolyamat összefogására a Csanádi Árpád Sportiskola, Általános Iskola és Gimnázium intézményvezetője Rabi Szilvia került felkérésre.

Az ülések eredményeképpen 2019 októberére született meg a sportiskolai kerettanterv megújítására vonatkozó első javaslat, amely az Emberi Erőforrások Minisztériuma Sportért Felelős Államtitkárságán keresztül megküldtünk a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szakmai és igazgatási szervekhez. Javaslatunkban jeleztük, hogy a módosítási tervezetünket a hamarosan bevezetésre kerülő új NAT ismerete nélkül készítettük el és egyben fenntartottuk arra vonatkozó igényünket, hogy amennyiben szükséges, a korrekciókat a módosított Nemzeti Alaptantervhez igazítjuk.

2020 január végén az Új NAT megjelenésével egyidejűleg, a köznevelésért felelős szakterülettől kapott hivatalos válaszban jelezték, hogy a javaslatban szereplő új tantárgyi struktúra számukra elfogadható azonban kérték annak átdolgozását az Új NAT és a levelükben foglalt észrevételek mentén.

Ezt követően soron kívüli egyeztetési sorozat kezdődött az érintett szakmai és igazgatási szervekkel. A megbeszélések fontos elemeként az EMMI és az Oktatási Hivatal képviselőitől elhangzott, hogy alapvetően a SIOSZ-tól várják a kerettanterv javaslat kidolgozását, amelyet az egyeztetéseket követően a miniszter elé terjesztenek jóváhagyásra és kihirdetésre.

A számos személyes, telefonos és digitális felületen történő egyeztetés folyamán részletesen áttekintettük az ÚJ NAT és a SIOSZ sportiskolai kerettanterv módosítására vonatkozó javaslatának kapcsolódását, az összhanghoz szükséges korrekciókat. 

2020. április elején az EMMI hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervei felé megküldtük a munkabizottság által tett javaslatokat tartalmazó, véglegesített „JAVASLAT A KÖZNEVELÉSI TÍPUSÚ SPORTISKOLAI KERETTANTERV MÓDOSÍTÁSÁRA - TANTÁRGYI STRUKTÚRA ÉS ÓRASZÁMOK” elnevezésű óratervet, melyre pozitív visszajelzést kaptunk.

A sportiskolai kerettanterv megújításának következő, utolsó lépéseként, Rabi Ferencné (Csanádi Árpád Sportiskola, Általános Iskola és Gimnázium Igazgatója) vezetésével a speciális tantárgyi tartalmak kidolgozására az adott területet jól ismerő, értő szakértőket kértünk fel. Rendkívül intenzív és tartalmas munka eredményeként 2020. április végén tudtuk beküldeni a többször egyeztetett végleges anyagot, amely Dr. Kásler Miklós Miniszter Úr aláírását követően 2020. év május hó 6. napjától az Oktatási Hivatal honlapján a kerettantervek között elérhetővé vált.

A folyamatban résztvevő kollégák:


A SIOSZ Elnöksége által létrehozott munkacsoport tagjai:

Rabi Szilvia projektvezető (Csanádi Árpád Sportiskola, Általános Iskola és Gimnázium)

Kis Mihály (Újbudai Grosics Gyula Sport Általános Iskola)

Deák László (Széchenyi István Gimnázium Szolnok)

Vajda Zsuzsanna (Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium)

Gyimesi László (Gloriett Sportiskolai Általános Iskola)

Kiss Lászlóné (Nyíregyházi Arany János Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium)

Derdák Mercedes (Cserepka János Általános Iskola, Középiskola és Sportiskola)

Kismarton Ádám (Gyöngyösi Kálváriaparti Sport- és Általános Iskola)

Szitás Gyula (Tatabányai Szakképzési Centrum Bánki Donát - Péch Antal Szakgimnáziuma)

Máté Szilárd (Győri SZC Bercsényi Miklós Közlekedési és Sportiskolai Szakközépiskola és Szakiskola)

Mátyás Andrea (Vörösmarty Mihály Gimnázium – Budapest)

Polgár Anikó (Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium)


Sportiskolai nevelés-oktatás kerettantervében szereplő egyes speciális tantárgyak megírásában résztvevő kollégák:

Rabi Ferencné projektvezető (Csanádi Árpád Sportiskola, Általános Iskola és Gimnázium)

Borka Gábor (Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola)

Botyánszky Pálné (Csanádi Árpád Sportiskola, Általános Iskola és Gimnázium)

Gábor - Nagy Katalin (Csanádi Árpád Sportiskola, Általános Iskola és Gimnázium)

Vajda Zsuzsanna (Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium)

Tóth Veronika (Csanádi Árpád Sportiskola, Általános Iskola és Gimnázium)

Németh Attila (Csanádi Árpád Sportiskola, Általános Iskola és Gimnázium)


A munkát Rabi Szilvia projektvezető és a SIOSZ Iroda koordinálta.